Olen tehnyt kymmeniä saranaportteja oppisopimukseni aikana. Ja kaavahan menee kutakuinkin näin.Ensin sahataan portin mittojen mukaiset kehikon osat,lukkokorvakot,saranat ja välituet.Sen jälkeen lukkokorvakko hitsataan portin pääty profiiliin, aukeamissuunnasta riippuen.
 |
Lukkokorvakko hitsattuna paikalleen. |
Sitten sulatetaan kulmat yhteen ja hepataan välituki.

Sen jälkeen runko laitetaan puristimilla kiinni,jotta ristimitta pysyy samana,hitsauksen jälkeenkin ja hitsataan kulmat ja pystytuki.
Saranat ja maasalpa asennetaan kulmien hitsauksen jälkeen.
Sitten portti käännetään pöydällä toisin päin ja hitsataan kulmat,välituki ja saranat siltä puoleltakin.
.JPG) |
Valmis saranaportin runko. |
Laitetaanpas tähän kommenttia myös äidinkielen näkökulmasta. Ainakin tällaiselle metallityötä syvällisesti tuntemattomalle ammatillinen sisältö vaikuttaa oikein hyvältä.
VastaaPoistaMyös kirjoitusasu on pääpiirteissään hyvä. Oikoluku kannattaa kuitenkin tehdä, tässä voi käyttää apuna myös tekstinkäsittelyohjelmien automaatteja. Nämä korjaavat joitakin virheitä, mutta eivät kaikkia. Yhdyssanoihin ja pilkutukseen kannattaa kiinnittää erityistä huomiota. Pilkun, pisteen ja muiden välimerkkien jälkeen tulisi lisätä välilyönti, jotta lukeminen helpottuisi.
Lukijasta olisi mukavaa, jos (melkein) jokaisessa kuvassa olisi kuvateksti, jos niissä kuvataan eri asioita. Samoin kuvien ja tekstin asettelua voisi kokeilla myös eri tavalla. Lisäksi ammattitermejä voisi avata amatöörille enemmän (esim. heppaaminen).